16 жовт. 2013 р.

ОСББ бажають реорганізувати у Житлові товариства?

Наприкінці жовтня в мас-медіа з'явилася інформація, що об'єднання співвласників багатоквартирних будинків бажають ліквідувати, а на їх основі створити "житлові товариства" - за російським варіантом.

Законопроект під номером 3306 уже зареєстрований на сайті Верховної Ради України. Чому необхідні зміни і чи необхідні взагалі, "Місто" звернулося за роз'ясненням до експерта Ресурсного центру розвитку Об'єднань співвласників багатоквартирних будинків у Вінниці Володимира Хорошева.

- Пане Володимире, чим, власне, відрізняються "житлові товариства", про які йдеться у законопроекті, від діючих об'єднань співвласників житла?
- По-суті, законопроект копіює основні засади закону "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку". Але у документі не розписані або відсутні взагалі норми відчуження загального спільного майна мешканців у будинку, і навпаки, прописаний механізм поділу одного товариства на кілька. Водночас російський федеративний закон "Про товариства власників житла" прописаний досконально. Тож, на мій погляд, наш законопроект потребує доопрацювання. А позитив цього законопроекту, вважаю, у тому, що пропонується змінити назву ОСББ на більш зрозумілу для населення - "житлові товариства".

- Але якщо кардинальних змін не пропонується, для чого змінювати усього лиш назву об'єднання?
- На жаль, за роки існування об'єднань співвласників житла, законодавець так і не спромігся внести зміни до чинного законодавства про ОСББ і зменшити кількість зловживань на цьому поприщі. Із 2006 року Всеукраїнське громадське об'єднання "Спілка власників житла України", інші громадські інституції пропонували зміни до нормативних актів, пов'язаних із діяльністю таких об'єднань. На моїй пам'яті чотири рази обговорювали різні законопроекти і пропонували удосконалити законодавство. При Кабміні створена навіть спеціалізована національна рада з питань розвитку ОСББ. Але статистика Мінрегіонбуду свідчить про дискредитацію самої ідеї й принципу діяльності кондомініумів.

- У чому ж полягає ця дискредитація ідеї таких об'єднань? У Вінниці маємо багато позитивних прикладів роботи ОСББ...
- Ложка дьогтю псує бочку меду. У мас-медіа з'являються не сотні позитивних прикладів роботи ОСББ, а разові скандальні негативи. Та й умови діяльності об'єднань, де чітко розписані правила взаємостосунків між мешканцями-власниками квартир, іншими особами, на практиці не всім подобаються.
Частіше в основі цього - власний корисний інтерес. А ОСББ - єдиний механізм на законодавчому рівні, який має право ставати на захист мешканців будинку від посягань інших осіб на майно будинку або його території. Ось приклад. Після введення в експлуатацію будинку деякі недобросовісні замовники будівництва - власники будинку - списують зі своїх активів вартість квартир, нежитлових приміщень і кажуть, що у мене, мовляв, більше нічого нема, а мешканці самі повинні потурбуватися про утримання житла. Фірму банкрутують, у будинку маса незроблених робіт, на баланс ОСББ його відповідно до законодавства не переданий, місцеві органи влади від введення в експлуатацію комплексу усунуті і про проблему дізнаються лише то коли до них звертаються обурені мешканці.
Як наслідок - розбиратися у проблемі починають, як мовиться, усім світом. Хто буде управителем? Як ліквідувати те, що не доробила фірма-забудовник? Де документація на будинок, як подати воду і тепло?.. А час йде, до моменту нормального обслуговування та поставки житлово-комунальних послуг накопичуються борги мешканців за неякісні послуги - і настає час взаємних претензій. Газ, вода, тепло використані, але частка мешканців відмовляється оплачувати неякісні послуги (і їх можна зрозуміти), борг перекладається на плечі інших мешканців і так далі.
За законом, до прийняття будинку на свій баланс від попереднього власника або балансоутримувача ОСББ не має права керувати будинком і відповідати за його експлуатацію. Але хто крайній? ОСББ. Голова ОСББ не дає довідки боржнику до погашення ним боргу за житлово-комунальні послуги? Знову ОСББ погане. Не може довгий час вирішити питання про оформлення прибудинкової території, а гроші зібрані? Теж органи правління об'єднання "обманули" довірливих мешканців.
А зробити один крок і додати на законодавчому рівні рядок до акта вводу в експлуатацію будівлі, де замовник будівництва обрав би на конкурсних засадах і визначив управителя, законодавець не має бажання. Управитель організував би функціонування будинку до моменту самоорганізації мешканців і визначення самими форми управління.

- А як в ідеалі повинно діяти ОСББ? На що орієнтуватися мешканцям?
- За процедурою, визначеною законом, у будинку створюється ОСББ, на зборах об'єднання мешканці на конкурсних засадах обирають професійного управителя і затверджують запропонований ним кошторис утримання будинку на рік. Не подобається запропонований кошторис, корегують його або знаходять іншого управителя. Управителем може бути і підприємство, і приватна особа.
Управитель відповідно до схваленого мешканцями документа укладає угоди із виконавцями житлово-комунальних послуг. Саме він при затвердженні кошторису повинен запропонувати мешканцям планові ремонтні роботи, покращення благоустрою, впровадження енергоощадних технологій, інших заходів, спрямованих на поліпшення умов проживання. Мешканці більшістю голосів, орієнтуючись на свій гаманець, обирають, які заходи реалізовувати у поточному році, а які - у наступних роках, від яких взагалі відмовитися. Знайти грамотного і досвідченого управителя важко, тому і покладають у більшості випадків на себе тягар управителя голова і правління ОСББ.

Ірина Степанова
 

Немає коментарів:

Дописати коментар